Konieczność wymiany katalizatora może zajść z różnych powodów. Na przykład wtedy, gdy okaże się, że nasz nie spełnia już swoich norm i nie oczyszcza spalin. Może się tak stać z powodu zwyczajnego zużycia tego podzespołu, ale również uszkodzenie może nastąpić z uwagi na długotrwałe jeżdżenie z nieprawidłowo pracującym silnikiem. Gdy jesteśmy zmuszeni do zakupu nowego katalizatora, powinniśmy dobrać go tak, by pasował do naszego pojazdu. Zazwyczaj możliwe jest zamontowanie katalizatora uniwersalnego, jednak również wtedy musimy uzgodnić pewne jego parametry.
Przede wszystkim nowy katalizator powinniśmy dobrać tak, by zmieścił się w naszym samochodzie. W przypadku, gdy montowany jest pod podwoziem, mamy nieco większy wybór. Czasami jednak katalizatory bywają umieszczane pod maską i wtedy nie możemy wybrać dowolnego modelu. Musi być on tak duży, by mechanikowi udało się go zmieścić w fabrycznie przygotowanym na to miejscu. Dlatego zmierzmy stary egzemplarz, zanim cokolwiek kupimy.
Kolejny parametr to klasa czystości spalin. Musi ona odpowiadać tej, jaka została zastosowana w naszym samochodzie. Najlepiej sprawdzić to w instrukcji, którą zawsze otrzymujemy podczas zakupu auta. Jeśli kupiliśmy pojazd z drugiej ręki, sprzedający powinien nam ją przekazać. W przypadku braku informacji, warto spojrzeć na naklejkę lub tabliczkę pod maską. Znajdziemy tam wiele informacji, włącznie z tą która jest nam potrzebna. Czystość oznaczona będzie poprzez oznaczenie od EURO-1 do (obecnie) EURO-7.