Samochody ciężarowe to potężne maszyny, w których ogromną rolę odgrywają opony. Decydują bowiem bezpośrednio zarówno o komforcie jazdy, jak i bezpieczeństwie na wielu kilometrowych trasach. Aby funkcjonowały prawidłowo, muszą być przede wszystkim regularnie kontrolowane pod kątem ciśnienia – najlepiej minimum raz na dwa tygodnie. Pamiętajmy o tym, że duże obciążenie wynikające z codziennej eksploatacji auta ciężarowego znacznie przyspiesza proces uchodzenia powietrza z jego ogumienia.
W oponach ciężarowych kontrolę poziomu ciśnienia należy koniecznie przeprowadzać na zimno, czyli podczas nocnego postoju albo godzinę po zakończeniu jazdy. Wynika to z faktu, że rozgrzany materiał gumowy zaburza dokładność pomiaru. Przyjmuje się, że pożądane ciśnienie to 5 barów w przypadku mniejszych autokarów, natomiast 9 barów w przypadku wielkich naczep i samochodów przegubowych. Dokładne wartości można bez problemu znaleźć w instrukcji obsługi danego pojazdu, gdzie są zamieszczone szczegółowe wytyczne od producenta. Duże znaczenie ma dostosowanie ciśnienia nie tylko do rodzaju maszyny, ale również jej przeciętnej prędkości oraz zwyczajowych warunków eksploatacji. Zbyt niska wartość omawianego parametru skutkuje przeważnie nierównomiernym zużywaniem się opon, uszkodzeniem miejsca styku z felgą i tzw. „rozwulkanizowaniem się” gumy. Z kolei ponadprzeciętne ciśnienie ma bezpośredni wpływ na wyraźne pogorszenie właściwości jezdnych auta, co przekłada się głównie na niedostateczne tłumienie nierówności występujących na drodze (odczuwalne wstrząsy i wibracje w kabinie kierowcy).