Obecnie w każdym pojeździe wykorzystywanym w branży transportowo-spedycyjnej musi być zamontowany tachograf. Jest to urządzenie rejestrujące rozmaite parametry pracy maszyny, które przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy na drodze. Poza tym dostarcza właścicielom przedsiębiorstw transportowych mnóstwo ważnych informacji niezbędnych do usprawnienia całego procesu przewozu towarów. Do roku 2006 w autach dostawczych montowane były jedynie modele analogowe, natomiast po tej dacie są instalowane niemal wyłącznie modele cyfrowe.
Standardowy tachograf zapisuje i przetwarza dane dotyczące średniego tempa jazdy, pokonywanej odległości, obrotów silnika, spalania paliwa, a także aktywności kierowcy, czyli głównie czasu jego zasiadania za kółkiem i odpoczynku. Stanowi normę w samochodach ciężarowych, busach przeznaczonych do przewozu ludzi i ładunków oraz typowych autobusach miejskich. Zgodnie z obowiązującym w naszym kraju prawem urządzenia tego nie trzeba montować jedynie w pojazdach transportowych poruszających się na trasie nieprzekraczającej 50 km, jadących z prędkością do 40 km/h, należących do sił zbrojnych i wykorzystywanych w celach medycznych lub ratunkowych.
Tachograf przede wszystkim chroni kierowcę przed nadmiernym wydłużaniem jego czasu pracy, co w znacznym stopniu ogranicza ryzyko groźnego wypadku i utraty zdrowia bądź życia. Podstawowym warunkiem jest jednak dbanie o sprawne działanie konstrukcji poprzez wykonywanie okresowego serwisowania i przeglądów technicznych. Specjalizuje się w tym zakresie m.in. ta konkretna firma z podkarpackiego Pilzna: https://volvo-serwis.com.pl/oferta/tachografy/.