Temat odpowiedzialności za uszkodzoną paczkę regulują dwa ważne akty prawne: Kodeks cywilny i Prawo przewozowe. Najnowsze regulacje pochodzą z 2014 r. kiedy weszły w życie oczekiwane zmiany niezbędne dla ustanowienia praw konsumentów w związku z rozwijającą się sprzedażą internetową. Nowo wprowadzony przepis to: art. 548 § 3 zd 1 k.c. jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu.
Jeżeli to sprzedawca powierza transport paczki, np. DPD Częstochowa, a konsument odbierając ją zauważy, że jest uszkodzona, odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcy, nawet wtedy, gdy to przewoźnik odpowiada za uszkodzenie paczki. Konsument ma prawo do roszczeń bezpośrednio ze strony sprzedawcy. Sprzedawca może oczywiście rościć sobie odszkodowanie od przewoźnika, ale z pominięciem konsumenta.
Zupełnie inaczej rozkłada się odpowiedzialność za zniszczenie paczki, gdy to konsument wybiera i narzuca sprzedawcy przewoźnika. W takim przypadku już w momencie przekazania paczki przewoźnikowi. W niektórych firmach na kupującego przechodzi niebezpieczeństwo uszkodzenia przesyłki i to on będzie musiał negocjować z operatorem sieci paczkomatów w razie powstania szkody. Trzeba jednak pamiętać, że za zapakowanie przesyłki odpowiada zawsze nadawca i jeżeli przewoźnik udowodni nadawcy, że przyczyną uszkodzenia towaru było niewłaściwe jej zabezpieczenie wówczas może zostać zwolniony z odpowiedzialności. Warto więc wykupić ubezpiecznie paczki (ofereuje to m.in InPost, o czym można więcej dowiedzieć się na https://www.epaka.pl/firmy-kurierskie/inpost), by nie musieć obawiać się utraty dodatkowych kosztów.