Silniki elektryczne cieszą się coraz to większą popularnością. Często wynika to z troski o środowisko, chęci zmniejszenia emisji spalin i z wyższej ceny paliw. Uprzedzenia co do silników elektrycznych często biorą się z braku wiedzy na temat ich działania. W jaki sposób one funkcjonują i z jakich części się składają?
Zadaniem silnika elektrycznego jest zamiana prądu elektrycznego w energię mechaniczną. Zbudowany jest z dwóch magnesów zwróconych w ten sposób, żeby bieguny różnoimienne wytwarzały pole magnetyczne. Pomiędzy nimi znajduje się przewodnik w kształcie ramki, który podłączony jest do źródła prądu. Dzieje się to poprzez specjalny pierścień ze stykami, zwany komutatorem oraz specjalne szczotki. Przewodnik jest umieszczony tak, żeby mógł się swobodnie się obracać. Silnik elektryczny z przekładnią pozwala na zmniejszenie obrotów i pozwolić na odpowiedni ich dobór w skali jednej minuty.
Na wcześniej wspomnianą ramkę działa para sił elektrodynamicznych, a wszystko z powodu obecności pola magnetycznego. Dzięki temu powstaje moment obrotowy, niezbędny do wytworzenia energii mechanicznej. Ramka wychyla się z położenia początkowego i stale wędruje wokół własnej osi. Po przejściu położenia pionowego ramki szczotki dotykają styków na komutatorze, ale w sposób odwrotny. Prąd płynie w innym przeciwnym kierunku, co stale pozwala na ciągły obrót w tym samym kierunku. Cały ten proces pozwala na nieustanną pracę silnika, bez zbędnych przerw w dostawie energii mechanicznej.